I söndags morse fick jag en galen idé: Tänk om jag skulle strunta i att gå ut på nätet, från det att jag steg upp tills det blev en ny dag igen. Vila hela vilodan liksom!
Etikettarkiv: media
Tv-serie punkterar svensk självbild
Fienden har belägrat en bergstopp. Foto: Mattias Flink, Svt (Krig för fred)
I onsdags var det premiär för Svt:s dokumentärserie Krig för fred. Märkligt nog har serien inte blivit någon mediesnackis under veckan. Inte ens bland landets opinionsbildare. Det är ju trots allt inte någon dussindokusåpa vi snackar om utan en för Svt unik produktion där vi får följa svenska soldater i Afghanistan. Som dödar och dödas. På riktigt.
Debatten om sponsring i SVT ideologisk
Efter påsk kommer en utredning att tillsättas för att utforma förslag till public servicebolagens framtida verksamhet. Det har talats om att det under riksdagspolitikens behärskade yta nu pågår ett ideologiskt krig om SVT, SR och UR.
Jag har tidigare bland annat skrivit om tv-licensen och programutbudet. Två fronter i striden om SVT. Vad gäller det förra har jag svårt att se varför finansieringen inte kan ske via skattesedeln då nuvarande betalmodell är föråldrad och många program ändå går att se på nätet utan licens. När det kommer till programutbudet så tror jag att det är effektivare att verka för ett ökat demokratiskt inflytande över de kommersiella kanalerna än att krampaktigt försvara ett brett utbud i SVT och därmed slösa resurser på ett delvis liknande utbud som TV4.
En tredje front utgör sponsringen. Lena Adelsohn Liljeroth vill göra tydligare skillnad mellan de kommersiella medieföretagen och public service. Exempelvis har hon i nuvarande sändningstillstånd slopat förströelse som kärnuppdrag för SVT. I linje med det vill kulturministern slopa möjligheterna till sponsring. De 30-40 årliga miljonerna utgör idag visserligen knappt en procent av budgeten men är avgörande för att SVT ska kunna sända världsmästerskap i de stora idrotterna. Kulturministern menar dock att public service-kanalerna istället ska koncentrera sig på ”idrott som inte så ofta bevakas av de kommersiella kanalerna”.
Förslaget har stött på patrull och det rejält. Förutom den rödgröna oppositionen menar såväl Centern som Folkpartiet och Kristdemokraterna att det är viktigt att större idrottsevenemang som OS och fotbolls-VM sänds i breda kanaler. Dessutom är Sverigedemokraterna motståndare utifrån sin nationalistiska grundsyn. ”Landskamper bygger ju upp gemenskap och måste därför kunna sändas som public service för hela befolkningen”, sa SD:s kulturpolitiske talesman Mattias Karlsson till Svenska Dagbladet häromveckan.
Debatten är lite märklig. Det kan inte vara politikernas uppgift att besluta om vilka specifika program som SVT ska sända. Men visst. Ifall en majoritet av folket vill kunna se ett program, låt säga ett populärt idrottsevenemang, och ingen annan kanal i basutbudet kommer sända det så är det väl rimligt att det finns resurser för SVT som möjliggör ett självständigt publicistiskt beslut i frågan.
En viktigare fråga är hur stor sponsringen får vara. Dagens en procent av budgeten, men inte mer, kanske trots allt är en pragmatisk lösning. Från högerhåll är man dock alltid oroad över att allmännyttiga företagsverksamheter krockar med kommersiella intressen och kritiserar därför sponsringen. Konkurrens är okej men bara så länge det sker mellan vinstinriktade företag.
Ett ideologiskt krig pågår som sagt.
Radioteaterns nya chef om public service: GP, DN, SvD, Expr,
Publicerad i Skd den 3/1-2011
Gammallaestadianerna lika många som twittrarna
Jag har alltid varit sist med det nya. När polarna i början på 80-talet skaffade de första speldatorerna höll jag hårt i rollspelstärningarna. Det var först i vuxen ålder jag överhuvudtaget skaffade en dator. På samma krampaktiga sätt har jag försökt klamra mig fast i vinyl, VHS, kasettband, fast telefon, dvd och CD. Samt varit sen med att skaffa mobil, e-post, blogg, Facebook, Spotify osv.
Fortsätt läsa Gammallaestadianerna lika många som twittrarna
Premiär för gratis vänstertidning

Idag är det premiär för ”…med Röda Ögon sett...”. En socialistisk gratis veckotidning i Malmö som kommer att delas ut på stan varje fredag men också går att ladda ned som pdf på hemsidan.
Medierna förlorar på uthängningar
Redan innan häktningen gick Expressen ut med namn och bild på den 38-åriga serieskytten. Snart hade flera andra medier hakat på. Långsiktigt är detta ohållbart.
När Bonnier debatterar sig själva

Bonniers bokhandel vid Norrbro, Wanke 1846
Aftonbladet Kultur startade i måndags en granskning av Bonniers grepp över svenska medier, bok- och filmbrancherna. En makt kulturchef Åsa Linderborg menar ”saknar motsvarighet i den så kallade fria världen” och som allt mer ogenerat börjat användas i politiska syften.
Älskar Sydsvenskan verkligen Malmö?

Kojbygge i ”Stad Solidar”. Foto: Bettan Sundberg
Sydsvenskan älskar Malmö. På Twitter och Facebook, på papper och hemsida. Men de som verkligen gör något för den här staden, något mer än tummen upp för deras We shall overcome-kampanj, verkar tidningen inte alltid känna några varmare känslor för.



