Arkiv

Vi kallar er blåsta

Det finns horribla exempel på folk som kallas in via sms

Allt fler är bemanningsanställda och det under en mängd olika benämningar som exempelvis ”inhyrd”, ”vikarie” och ”flexare”. Men det senare vill arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen ändra på. Med en islandsresa i potten och Mark Leevengood som dragplåster drog de häromveckan igång kampanjen ”Vi kallar oss…” i hopp om att vaska fram ett gemensamt ord. En reklamsatsning som snabbt blev hånad på nätet.

Idag jobbar 120 000 i bemanningsbranschen. Fortfarande finns föreställningen om att anställningsformen är något tillfälligt, som används vid produktionstoppar. Men när Kristina Håkansson och Tommy Isidorsson, forskaren vid Göteborgs universitet, i vintras frågade svenska företagare visade sig stabilitet i verksamheten och inte flexibilitet vara den viktigaste orsaken till inhyrd personal. En annan myt som forskningen slår hål på är att det främst är mindre företag som nyttjar bemanningsanställda. De privata företagen kommer först på tredje plats, efter landstingen och staten.

Branschen verkar alltså av allt att döma vara här för att stanna. Även om förespråkarna talar om den som en möjlighet för unga oetablerade att få in en fot på arbetsmarknaden går det inte att blunda för problemen med osäkra och dåliga villkor. Att företag sparkar fast anställda för att det är billigare och bekvämare med bemanningsanställda. Med horribla exempel på folk som kallas in för att arbeta med ett sms dagen innan. Ur ett fackligt perspektiv är dock själva fenomenet knepigt. Även villkoren för de fast anställda riskerar att försämras av verksamheten men vem ska man ställa sig solidarisk med? I Sverige har det fackliga svaret varit att organisera de bemanningsanställda men anslutningsgraden är alltjämt låg. Inte heller ligger frågan högst upp på den partipolitiska dagordningen.

Men att det kokar av missnöje över bemanningsbranschen visade sig när kampanjen ”Vi ”kallar oss…” sjösattes på nätet. Snart startades en motgrupp på Facebook och en satirsajt med snarlikt utseende som arbetsgivarnas. Motgruppen är i skrivande stund sex gånger större än den officiella vilken för övrigt mest består av kommentarer från arga kritiker. Och på Bemanningsföretagens sajt verkar de flesta namnförslagen censurerats på grund av att folk ”totalt missat idén med denna kampanj”. Första veckans juryvinnare var istället ”Resursare”, insänt av en VD för ett bemanningsföretag och i deras omröstning leder just nu Almegas presschef med ”Bemannolog”. På den ocensurerade satirsajten är de tre ledande namnförslagen ”slav”, ”daglönare” och ”låtsasanställd”.

Flera medier har senaste dagarna uppmärksammat ordstriden och PR-satsningen verkar bli rejält blåst på sitt syfte. Istället för ett nytt käckt ord riskerar arbetsgivarna en utdragen diskussion, minst till 2012 men ”längre om intresse finns” enligt kampanjmakarna själva, om villkoren i bemanningsbranschen.

 

Mer om ”Vi kallar oss…”: Alliansfritt, Skumrask, Erik Laakso, Peter Andersson,

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments Closed

Kommentarer är stängda.