Katalys ska göra en satsning på Tiktok och Youtube, för att “knäcka högern”, men det verkar som såväl Katalys som övriga missat att Magasinet Konkret redan “knäcker” på Tiktok och Youtube.
Vi på Magasinet Konkret önskar dock all lycka till, men vi vill också dela med oss om vad vi menar är orsakerna till varför vänstern förlorar och högern vinner på nätet. Nyckelorden är bristen på solidaritet, humor och pengar.
Inom den så kallade vänstern talar man ofta och gärna om samarbeten. Solidaritet brukar det till och med, så vackert, heta ibland. För solidaritet är ju det finaste vi har. Men den krassa sanningen är att det allt som oftast bara rör sig om tomma ord.
I dagarna har alltså den vänstersinnade tankesmedjan Katalys, fullt finansierad av diverse fackförbund, lanserat ett sociala medier-projekt för att möta den på dessa arenor övermäktiga högern med Sverigedemokraterna och deras trollarmé i fronten. Nu vill man dominera ”Tiktok och slå in en kil i höger-Youtube” och de vill ”samarbeta med andra vänsterkanaler”. Lite kul är det också att de kallar sin blogg ”Starta pressarna”, när det är en blogg som finns och hanteras på Aftonbladet med all tillhörande trafik. Frågan är vad Katalys hade varit utan fackens pengar och Aftonbladet. Lite intressant är också att flera meningar i Katalys programförklaring för projektet verkar vara direkt hämtade ur Konkrets programförklaring från när vi sjösatte projektet.
Men vi på Konkret välkomnar att fler verkar komma fram till det som vi redan kommit på. Magasinet har nu funnits i tjugo månader och har hela tiden pekat på extremhögerns dominans i de sociala medierna och vänsterns behov av att möta dem på dessa arenor.
Vi har därför satsat på rörlig bildjournalistik och är i dag den största vänstertidningen på såväl Youtube som TikTok av de konton som är aktiva.Men då har också konkurrensen varit i stort sett obefintlig får vi väl tillägga. Det finns i dag ingen progressiv Youtubekanal som kan mäta sig med till exempel Riks eller Henrik Jönsson. Anledningen därtill är mer än att ingen ens tänkte tanken innan Konkret visade vägen. Anledningen till detta beror delvis på den målgrupp man vänder sig till.
Det ska klargöras att vi redan sträckt ut handen till Katalys och även andra så kallade progressiva kanaler för att skapa just den typ av samarbeten som gör att högern och alt-right regerar online.
Katalys offentligt uttrycka samarbetsvilja verkar i alla fall gälla ETC. Just det framstår som smått komiskt med tanke på den tidningens välkända självgodhet och snåla inställning till att ens länka till andra vänstermedier. ETC har nätt och jämnt uppmärksammat att Konkret ens existerar. Men vi nöjer oss med att Dagens Nyheters ledarsida skriver två gånger om oss på en vecka, samtidigt som GP:s och Sydsvenskans ledare också gör det.
Nåväl. Det är förstås också välkommet att fler än vi nu insett att organisering anno 2024 sker på nätet, inte på gator och torg. Att det är så man får uppmärksamhet och förändrar såväl medborgare som mediers och partiers världsbild. Vi vill dock påpeka att man knappast vinner mark på sociala medier genom det slags tilltal som vi vanligtvis finner i vänstermedier.
Det var därför som vi startade Konkret och vi har redan märkt av vilket berg det är att bestiga när det gäller att få de så kallade progressiva att inse vad humor är och varför politisk satir har ett egenvärde.
Vi kan nämna ett exempel. Vi gjorde en satirfilm på Jimmie Åkesson med rubriken Svinny Åkessons tal till nationen. Då fylldes våra kommentarsfält av “vänsteraktivister” som tyckte att nä, nu kör ni med speciesism och är elaka mot…GRISEN!
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Den som vill brottas med grisar får vara beredd på att bli skitig. Det duger inte att som vissa så kallade aktivister bli upprörd å grisarnas vägnar.
För att överhuvudtaget ha en chans i det politiska digitala landskapet behöver vi skapa emotioner vilket bland annat innebär satir som siktar under bältet. Men det gäller förstås att man alltid sparkar uppåt och inte hänger ut vanliga medborgare och tonåringar vilket som bekant altright-medierna ägnar sig åt.
Den här, tidigare beskrivna, mesigheten är dock inte något som är unikt för vänstern i Sverige. Ett närliggande exempel på hur långt kränkhetskulturen inom vänstern gått är den fars som utspelade sig i USA efter Donald Trumps avslutande kampanjmöte på Madison Square Garden i New York.
Det som dominerade CNN, NBC, MSNBC och samtliga progressiva bloggar, poddar och snickesnackares talepunkter var det “fruktansvärda” skämt som en ståuppkomiker dragit om Puerto Rico, nämligen att den ön skulle vara en flytande hög av sopor.
CNN:s Dana Bash gick så långt som att hävda att skämtet var för grovt för att återsändas. Samtliga förståsigpåare stod också i långa köer och menade att nä nu är det slut, nu har Trump förlorat alla latinos och segern är Kamala Harris.
Den enda som hade någon hjärna och finger på pulsen var som inte sällan Jon Stewart, som mästerligt hånade denna farsartade kränkthetskultur som just bygger på att stora delar av den så kallade vänstern helt marinerats i någon godhetsknarkande vegetativt tillstånd som effektivt dödat allt som kan liknas vid humor. Detta på grund av att någon stackars jävel där ute ju faktiskt kan tänkas bli “kränkt”.
Problemet med att fokusera på en komiker, som kör etniska skämt som sitt återkommande schtick och det ibland betydligt grövre än dettaa exempel, än på all faktiskt existerande fascism som föregick och följde det ganska harmlösa skämtet, sett till hans repertoar, är att man just gör sig själv till åtlöje inför väljare som uppenbarligen har betydligt tuffare hud än nämnda Dana Bash. Det var också därför som Trumpismen sopade banan med de välmenande demokraterna som upphöjda av sin godhet klappar väljarkåren på huvudet.
Kanske resulterar det just därför, som punkrockbandet Bad Religion konstaterade redan för ett tag sedan, i att Kids are Alt-Right. Vilket också konstaterades av Professor James Tilley i BBC.
Till syvende och sist, it’s the economy stupid! Det vill säga, det krävs en hel del kapital för att ta plats i sociala medier anno 2024 när flödena redan är så mättade och AI-algoritmerna så vältränade! Till exempel så agerar PragerU som en radikaliseringsmaskin som med en årlig budget på 50 miljoner dollar ger över fem miljarder visningar på sociala medier, vilket utgör en central nod i produktionen av desinformation och radikalisering i USA.
Här hemma så är det främst Henrik Jönsson som regerar på Youtube med benäget miljonbistånd av EPHI, en underavdelning till Svenskt Näringsliv, och där Joakim Lamotte och Katerina Janoush drar in miljoner på Swish. Deras följare beklagar sig inte över det grälla och grova tonläget, eller hänger upp sig sig på inbillad specieism, utan ser till att göra det som anstår en följare, nämligen att stötta, dela och swisha.
När ”vänsteraktivisterna” kommit upp till den nivån, då och först då kan man börja skönja en viss förändring. Men det hänger också ihop med att den så kallade vänstern måste tvätta ögonen och lära sig se på nytt och sluta upp med att vara humorbefriade kränkta jävla kottar.