Mats-Åke och Ampawan med släktingar i Balsjö
Gustav den IV Adolfs maka Fredrika Dorotea Vilhelmina har givit namn till tre byar i Västerbottens inland. Området kallas Drottninglandet vilket också är titeln på en ny fotobok av Elin Berge utgiven av Atlas förlag.
Liksom i hennes förra, Slöjor, skildrar hon en kvinnogrupp som många har fördomar om. För tre år sedan handlade det om muslimska kvinnor, i Drottninglandet handlar det om thailändska kvinnor som gifter sig med västerbottniska män.
Det är raka och enkla fotografier med kvinnorna i centrum, som handlande subjekt i vardagen istället för fördomens sexuella objekt. Bilder från kvinnoliv med hink och stövlar i blåbärsskogen eller i traditionella thailändska klänningar, på norrländsk fest med hembränt i petflaskor. Men så finns där också en samling exotiska motiv från det buddhistiska tempelbygge som planeras på ett berg i Fredrika. Som den fantastiska bilden på en traktor vilken fraktar en staty på munken Long Poo Thuad över en åker. I bakgrunden en tallskog under en regnbåge.
Frida Hyvönen är liksom Elin Berge uppvuxen i och återinflyttad till Västerbotten och har komponerat en skiva som medföljer boken. Melankoliska men också förtröstansfulla toner, inte sällan inspirerade av thailändsk folkmusik. I en av låtarna hörs Judy Garlands Somewhere over the rainbow från en speldosa. Det är inte bara en enkel syftning på fotot med regnbågen utan till hela bokens anda av hopp om ett bättre liv. Men liv är tid och som bekant rinner den. En köksklocka, symbolen för bondköket, håller därför tickande takten.
1973 fanns det 71 thailändskor i Sverige, i dag är de fler än 18 000. Ungefär lika stor grupp som den samiska befolkningen i landet. De flesta är från de fattiga nordöstra delarna av Thailand och har kommit hit för att de träffat en svensk man. Bokens efterord refererar till en vetenskaplig studie om kvinnor som gift sig med västerländska män. Huvudskälen till att de väljer att lämna sina hemländer är tre: Missnöje med den thailändske mannen, ett gott intryck av de västerländska männens sätt att ta hand om sina familjer, samt berättelserna om släktingars och vänners framgångar i det nya landet.
I Elin Berges fotografier finns inget fördömmande eller ens något tydligt uttryckt om den maktordning som förstås finns i den här sortens äktenskap. Hon väljer andra perspektiv, framförallt det om starka kvinnor som lägger sina öden i egna händer. Men också om kärleksfulla svenska män som deltar i buddhistiska ceremonier och delar kvinnornas tempeldrömmar.
Och när allt kommer omkring så är status och drömmen om ett bättre liv i ett äktenskap något universellt och närvarande också när två människor från samma by gifter sig.