I fredags kallades Gina Eklund in till sin chefs kontor på företaget Compro Media i Stockholm. Hon hade bloggat på sin arbetstid, dessutom kritiskt om sin jobbsituation, och meddelades nu om omedelbart avskedande. Efter tretton år på företaget. Utan någon varning.
Något dygn efter att Gina skrivit om det på sin blogg är händelsen nu en av den svenska bloggosfärens riktiga snackisar, redan med ett hundratal kommentatorer. En del – som Jinge – förstår inte att människor kan vara "så korkade att de tror att de kan få gnälla på chefen på betald arbetstid". Många andra – som bloggen Mina moderata karameller – menar att bloggkulturen fortfarande är ett nytt och för många företagare skrämmande fenomen. Men att det i alla fall kan förväntas av en arbetsgivare att de varnar innan de sparkar bloggande anställda.
Att anställda som bloggar kritiskt kan råka i chefers onåd är förstås inget nytt. Gina Eklund bloggar dock under pseudonym, Rosa, och företaget liksom kollegor är helt anonymiserade i hennes texter. Det värsta Gina skrivit verkar dessutom vara att hon givit sin närmaste överordnade epitetet "knaschefen".
Compro Media ger ut företagstidningar, guider och driver söktjänster på nätet. Om det i deras i "snabba och kostnadseffektiva marknadsförin mot specifika målrupper" ingår medieintresserade bloggare framgår inte av deras hemsida. Hoppas inte.