Göran Perssons nya glasögon

För några år sedan var vi många som önskade en trevligare statsminister. Helst med snyggare glasögon. Men trots att Perssons berömda fyrkantiga byttes ut mot ett par modernare verkar han uppenbart ha svårt med att tolka vad han ser. I alla fall vad gäller medieutbudet. Vad annars kan förklaringen vara till att arbetarrörelsens främsta representant lånade ut sig till gratis reklam för TV 8?

För plötsligt en dag stod Göran Persson där i rutan och, som det heter, ”påade” för högerreaktionärernas främsta organ i etern. ”Glöm inte att titta på Media 8!” sa han med sitt intränade och numera riksbekanta myspysleende. OK. Kanalens mediegranskande program med Susanna Popova, mer känd som en av Sveriges ledande antifeministiska debattörer, är kanske inte det sämsta i åttans tablå men sammanhanget kändes allt annat än myspysigt.

TV 8 försöker inte dölja att det är en kanal för och om samhällseliten. En ankdamm där borgerliga profiler intervjuar makthavare. Det var således inte alls konstigt att kanalen under Irakkriget sände timme efter timme av patriotisk krigspropaganda från amerikanska Fox News och fick de högsta tittarsiffrorna på flera år. Förvisso sände man också Al Jazeera en timme om dagen men det gjorde nog varken till eller från. De sju av tio svenskar som kunde räknas in i krigsmotståndet tillhör nog i stor utsträckning inte det befolkningsskikt som TV 8 räknar bland sina tittarskaror.

Som om det inte vore illa nog är det bokstavligen pengarna som styr kanalen. På TV 8 är det fullt möjligt för företag att sponsra program som skildrar deras egen verksamhet. När Media i Fokus (nr 2/2004) frågade deras tillförordnade och blott 26-åriga vd Björn Ullbro om det inte skadar kanalens trovärdighet – vilket jämte seriositet och insikt är kanalens ledord – så såg han inte ens att någon konflikt existerar. Björn Ullbro har ingen som helst tidigare publicistisk erfarenhet. ”Det slog mig först efter ett tag att det var ett mediebolag jag jobbade på. Men för mig spelar det inte så stor roll om jag jobbar med kommersiell TV eller med muttrar och skruvar”.

Arbetarrörelsen har länge retirerat på medieområdet. När Marita Ulvskog tillträdde som partisekreterare gick hon ut med att nu skulle (s) minsann ta nya tag. I ett sådant läge vore det väl också bra för Persson med en konsult utifrån? Han verkar ju uppenbarligen behöva det. Visst. Det finns en hel del unga kunniga, som Alexandra Pascalidou och Lawen Mohtadi för att nämna ett par exempel. Men för att låna Perssons öra behövs nog en äldre person med ett mindre feminint och mer lättstavat namn. Helst också någon med så att säga lite tyngd bakom orden. Tresiffrigt på badrumsvågen är väl ett minimikrav. Mitt förslag är därför att Persson anställer sin namne Göran Greider som mediekonsult.  

Dala-Demokratens chefredaktör är inte bara en tung publicist i den traditionella arbetarpressen utan har också ett vaket öga för nya medier och en vass mediekritisk tunga. Som rutinerad panelhöna i TV-debatterna kan Greider säkert också fungera som personlig medietränare åt Persson. Ett intränat myspysleende och nya glasögon kan vara förmildrande när man dansar med kossor i Bolibompa – barnen utsätts ju ändå för så mycket skrämmande våld i televisionen – men är ingen ursäkt för en ledare i arbetarrörelsen att ställa upp gratis åt högern.