Konstiga gränser får konsten

De geer
Carl Johan De Geer 1967 

Skolledningen för Konstfack måste sägas uppträda motsägelsefullt. Först gör man tummen upp för en student som spelar psyksjuk som del av sitt examensarbete. Sedan avslöjas det att de utbildat en konstnär som kallar sig NUG och som gör karriär på att filmatisera sina nedsprayningar av tunnelbanevagnar.


Men nu tar man plötsligt in jurister för att granska andra, betydligt mer harmlösa, elevarbeten.

Inför årets vårutställning har man låtit juridiskt granska en student som skrivit text på svenska flaggor. Skolledningen oroar sig nämligen för att konstverket skulle kunna bryta mot lagen om Sveriges fana. En annan student har redan stoppats från att vara med i utställningen på grund av att hon använt sig av upphovsskyddat material, både musik från ett dataspel samt klipp från en video med Paris Hilton.

I konstens namn är det alltså ok i vissa sammanhang att allmänhet, vårdpersonal och skattebetalare utsätts för ganska långtgående civil olydnad. Men att bryta mot den anakronistiska lagen om flaggskändning sätter de frågetecken kring. Och att som stora delar av den etablerade konstvärlden använda sig av populärkulturella, i flesta fall upphovsrättsskyddade, fenomen får man som konstelev alltså icke göra.

Säga vad man vill om konstens gränser. De som Konstfacks ledning dragit gör att de i alla fall inte kan anklagas för populism. Eller?