Protest utan hållbart motiv

I morse tystnade alla kommersiella radiostationer i Sverige för en timme. Detta i protest mot att regeringen inte följt den statliga utredningens förslag att sänka deras avgifter. 

Bloggen Stockholm enligt Ankersjö skriver att de kommersiella kanalerna årligen betalar miljontals kronor för att få sända. ”Till skillnad från statliga radion får de naturligtvis inga stöd. De konkurrerar däremot med statligt stödda Sveriges Radio och en tidningsbransch med presstöd. Ändå går man inte radion tillmötes.”

Men från statens sida är förstås frågan varför de nu ska gå den kommersiella ”radion tillmötes”.

Sedan 1993 har den kommersiella radion betalat två miljarder kronor i så kallad koncessionsavgift, rätten att få sända reklamradio. När frekvenserna skulle fördelas så var det genom ett auktionsförfarande, de som bjöd mest fick frekvensen. Bloggen En reserv påpekar att ”då var de tydligen värda så mycket. Jag kan förstå dem, skulle det vara billigare så kunde fler stationer startas. I alla fall så länge frekvenserna räcker till. Frågan då är vilka de nya kanalerna skulle vara och vad de skulle innehålla?”

En berättigad motfråga då protesten imorse inte verkar ha några andra motiv än att de kommersiella radiobolagen vill tjäna mer pengar och eventuellt starta fler stationer, samt digitala sändningar, med samma innehåll, samma gamla reklam- och topplisteskval.

Mycket vill ha mer och fan vill ha fler, som det gamla ordspråket lyder. Och nog skulle protestledarna behövt tänka ett varv till innan de skred till aktion. Under torsdagen genomförde Aftonbladet en läsarundersökning och det visade sig att en majoritet inte alls saknat Adam och Gry, Fylking och de andra morgonprofilerna i kommersiella radion. ”Får gärna vara tysta för alltid", löd kvällstidningens rubrik.