Partipolitikens digitala comeback

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Barack_Obama_and_supporters,_February_4,_2008.jpg

Alliansens dåliga opinionssiffror har fått partistrategerna att avundsjukt blicka österut, mot de amerikanska presidentvalskampanjerna där hundratusentals människor engagerats ideellt.

De borgerliga partisekreterarna verkar främst ha internet i åtanke. Idag skriver de ett gemensamt debattinlägg i Svenska Dagbladet: "Det handlar till exempel om framväxten av sociala miljöer i den digitala världen och hur nätet blir ett nav som förmår fånga upp människor”.

Men landets bloggare är tveksamma till utspelet.

Moderata riksdagsledamoten Göran Pettersson är visserligen "övertygad om att de har rätt när de säger att nätet blir allt viktigare i såväl opinionsbildningen som dialogen med väljarna". Socialdemokraten Jonas Morian menar dock att just moderaternas förhoppning att engagera massorna via internet kommer på skam eftersom det förutsätter en öppenhet som partiet idag inte har. "I dagsläget vägrar ju som bekant moderaterna andra än de allra mest invigda någon insyn i partiets ekonomi".

Journalisten Anders Mildner menar att själva grundfrågan är felställd. Att politiker så väl till höger som vänster i första hand ska ta sig en funderare på vad som engagerar folk än vilka hjälpmedel som kan användas för att fånga upp engagemanget. "För vad lärde sig partierna av FRA-debatten – egentligen? Och vilka är de lärdomar de tar med sig nu när alla plötsligt pratar om att öppna sig och engagera vanliga människor?"