Facebook motarbetar seriösa medier

 

Foto: Annie Spratt

Med tanke på den enorma makt Facebook har, eller Meta som nätverkstjänstens ägarbolag heter sedan två veckor tillbaka, är frågan om självsanering verkligen räcker. För dryga veckan sedan stängdes Dagens Arbetes Facebooksida ned. Liknande problem har mitt magasin Opulens haft.

Dagens Arbetes Facebooksida är sedan dryga veckan nedstängd efter att tidningen publicerat en rumpa och en fyra pixlar stor penis. Bilderna illustrerade en artikel om två anställda på pappersbruket i Grycksbo i Dalarna vilka varje år gör en nakenkalender och skänker pengarna från försäljningen till välgörenhet. Nu stångas tidningen med techjätten för att få tillgång till sidan igen.

Dagens Arbete är inte det första medium som drabbats av Facebooks godtycke och närmast totala avsaknad av transparens kring sina beslut. En vecka efter att Opulens lanserades våren 2017 stängdes vårt annonskonto ned. Därefter följde en kafka-artad korrespondens.

Först hävdade de att vi ”kör annonser som inte ger användarna en konsekvent upplevelse av den typ de väntar sig”. Ett uppenbart felaktigt påstående eftersom det enda vi hade marknadsfört på vår tidnings Facebooksida var länkar vilka leder till artiklar i, just det, vår tidning. Efter tre veckor fick vi i alla fall en ledtråd. Ett påstående om att vi ”kört vilseledande annonser som medfört omfattande negativ feedback från användarna på Facebook”. Och senare skulle vi få veta att kontot ”deaktiverats av en automatisk process som inte fungerat som den ska”.

Om automatiken kickats igång på grund av illvilliga användare (läs högerextremister) eller av en robots bildidentifiering låter jag idag vara osagt, men dessa ledtrådar ledde till en trolig tes. Nedstängningen skedde kort efter att vi publicerat en drogpolitisk krönika av Mattias Svensson. Lustigt nog hade vi, eftersom vi kände till Facebooks känslighet, valt att på vår sida byta ut magasinets bild på kokainsträngar mot ett foto på någon som röker e-cigg.

Nå, under flera veckor drev vi en kampanj där vi bad våra läsare att skicka in protestbrev till Facebook. Jag skrev själv om vårt fall, som alltså inte är unikt, på Tidningen Ångermanlands ledarsida. och även AftonbladetNorrköpings Tidningar och Kristianstadsbladet berättade om våra problem och protester. Efter sex veckors kampanj och flera överklaganden fick vi tillbaka vårt annonskonto. Någon mer förklaring till det inträffade fick vi inte.

Dagens Arbete har överklagat beslutet men någon tydlig respons från Facebook verkar de inte heller hittills fått. Tidningens chefredaktör Helle Klein känner via sitt engagemang i styrelsen för Sveriges Tidskrifter några svenska chefer på Facebook. ”Men de är också maktlösa, allt styrs från USA. Det är enormt hierarkiskt, enormt slutet och icke-transparent”, säger hon till tidningen Journalisten.

Facebook har i flera år pratat om att både komma tillrätta med fake news och att underlätta för seriösa medier vilka i arbetet mot de förra ofta blir barnet som kastas ut med badvattnet. Med tanke på trögheten i det arbetet och den enorma makt Facebook har, eller Meta som sociala nätverkstjänstens ägarbolag heter sedan två veckor tillbaka, är frågan om självsanering verkligen räcker. Kanske behövs också lagstiftning.