Arkiv

Fakta och relevans viktigare än likes

”Fake news, polarisering och filterbubblor är resultat av hur våra sociala medier är uppbyggda”, skriver Stefan Bergmark. Nu inleder svenska mediebolag ett samarbete inför valåret 2018 för att hindra falska nyheter och slå hål på filterbubblor.

”Är det en slump att gammelmedierna har byggt demokrati medan de nya verkar rasera den?” Den frågan ställde Joel Halldorf på Expressens kultursida i lördags.
Tillspetsat förstås men för alla som ägnat någon minut till att reflektera över våra sociala mediers flöde är det uppenbart att de inte enbart har positiva konsekvenser för vår demokrati.

I förra veckan berättade Vinnova, det statliga verket för innovationssystem, i ett pressmeddelande om ett angeläget medieprojekt de nu drar igång inför valet. Närmare två miljoner kronor läggs ner i ett samarbete med fyra svenska mediebolag för att hindra falska nyheter och slå hål på filterbubblor.

En digital plattform ska utvecklas för att fejknyheter och lögner ska få spridning under valåret 2018 och istället lyfta fram faktagranskningar. Det kan exempelvis handla om påståenden i debatten som blivit virala. I projektet utvecklar de en automatiserad nyhetstjänst som kan göra en första värdering av kommuners och myndigheters digitala diarier.

De ska också utveckla en ”personaliseringsmotor” för att automatiskt matcha innehåll, funktionalitet, design och publicering efter faktiska digitala konsumtionsbehov. ”Personaliseringen ska erbjuda alternativa perspektiv i avsikt att slå hål på filterbubblor.” Projektet siktar också på att ta fram ett digitalt verktyg som automatiserar processer och flöden för faktakontroll på nyhetsredaktionerna ”som kan användas för att höja kvaliteten och minska risken för att falska och irrelevanta fakta når publiken.”

Fake news, polarisering och filterbubblor är resultat av hur våra sociala medier är uppbyggda. Hastigheten och att engagemang, ofta konflikt, premieras via delningar och likes gör kvalitéer som fakta och relevans underordnade. Att Sveriges Television, Schibsted, Sveriges Radio, Bonnier och NTM-koncernen nu inleder ett samarbete för att städa i den för demokratin osunda delarna av de sociala medierna etc är symptomatiskt.

För det var trots allt gammelmedierna, inte Facebook och Twitter, som var med och byggde demokratin.

Facebook comments:

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>